tisdag 13 september 2011

Figuriner

Tre figuriner på rad

Maileg-samlingen till höger

Busans små klänningar från förra sommaren hänger på tork

Håll i hatten!

Jisses vad det blåser idag. Men desto mysigare blir det inomhus.

Jag har börjat samla på figuriner åt vår lilla dotter. Dessa gamla sötnosar har hon hittills på sin hylla. Det blåa lilla lammet fyndade jag på senaste loppisen för 5 kr. De andra två föreställande barn fick jag ta med från mormor i somras. Det är den gamla stilen som gäller. Inga nyproducerade porslinsfigurer alltså;)

-Varför heter det figuriner och inte figurer? frågade maken. Jag fick helt enkelt googla och på Wikipedia står det följande:

"Figurin är en dimunitivform av ordet figur, och hänvisar vanligen till ett litet konstgjort föremål som representerar någon typ av varelse. Diminutivformen antyder att föremålet är en förminskad avbildning, men så är inte alltid fallet (till exempel när det gäller figuriner av insekter).
Figuriner representerar vanligen människor, gudar eller djur och är gjorda för att visuellt likna dessa".

Så nu vet man det.

KRAM

 

 

1 kommentar:

Tina sa...

Åhh, jag hade också sådana porslinsfiguriner när jag var liten. Mamma frågade om jag ville ha tillbaka dem nu men tyckte de såg helknasiga ut. Busan har finare, men som liten älskade jag dem..
Det lilla lammet skulle jag dock vilja ha hemma, så sött.
Jisses så det blåser, kram o sov gott!