måndag 21 februari 2011

Älskade tavlor


Dessa underbara tavlor har jag tittat på varenda gång jag varit hos min mormor och morfar ända sen jag var en liten skrutt. De är så vackra och samtidigt lite sorgsna. Första halvan av livets trappa är positiv och glad. Man är liten, blir ungdom, träffar kärleken, får barn, gör karriär. Andra halvan blir man äldre och kutryggad och sedan väntar döden.

På kvinnans trappsteg leker hon med sina barnbarn men inte mannen, hmm, gamla tavlor var det ja.
Nu hänger de hemma hos oss i hallen på ovanvåningen och jag blir glad varenda gång jag går förbi dem.

I helgen har vi varit i Göttelabårjj lillan och min mor och jag. Lillebror skulle flytta och då ville han ha experhjälp så så fick det bli. Jag passade även på att mysa med några av mina fina vänner. Åh så härligt att få lite kvalitetstid med dem.

Måndag igen. En arg bebis som inte vill sova har startat veckan på sitt lilla vis.

Ha en go dag!

KRAM

7 kommentarer:

Ljusa vardag sa...

Jobbigt att inte få sova, men trevligt att vara i Göteborg! Ja det var en gammal antik tavla haha. Skulle se lite annorlunda ut idag om den skulle tillverkas. Ha en fin måndag! Mvh Anna

Tina sa...

Det syns ganska tydligt på tavlorna vem som tog hand om barnen..tur är väl att det är mer fördelat numera..fast å andra sidan ser mannen ut att åldras fortare än kvinnan. Tar hellre hand om barnen än blir gammal i förtid...*ler*
Oj, vilka tankar det dök upp nu..
Hoppas lillskruttan finner en rytm som passar er snart, inte lätt det där.

KRAM Tina

Anonym sa...

Sådana hade farmor också när jag var liten och jag kollade in dom varje gång jag var hos henne. Tyckte de var sååå spännande tavlor. Så Tildis kommer med all säkerhet spana in dem när hon är lite längre i rocken och går till sitt rum :)
Måndagskramar till er <3

Misen o Puttarna!

FaB Keramik sa...

Ja du dom där känner man allt igen, min mormor hade också sådana på väggen. Fina!
Ha en fin måndagskväll!
Kram Frida

Ord & Känsla sa...

Har sett de tavlorna förr, men minns inte var.
De är underbara och ett fint minne!

Kram Helena

Anonym sa...

Hej finaste!
Det var sååå mysigt att träffa dig, skruttis och de andra tjejerna. hade verkligen en superdag!
Jag har allt spanat in dom tavlorna hos er. Kul för din mormor att du för dom vidare.

kram! Mica

Kia sa...

De där tavlorna känner jag igen. Undra var eller hos vem som jag sett dem. Kommer inte ihåg. Kanske hos farmor och farfar? Hmm

/ Kia